חוק מענה אנושי

חברות יצטרכו לתת מענה טלפוני אנושי תוך 6 דקות

מענה אנושי

חוק מענה אנושי

חוק 6 הדקות – הוא חוק הגנת הצרכן מפני המתנה ארוכה בטלפון לנותן השירות של אירגונים וחברות

החוק נועד לאפשר ללקוחות  וצרכנים לקבל מענה אנושי במוקדי המענה הטלפוני בזמן סביר- 6 דקות ולא לייבש אותם על הקו

טווח המענה של כ-6 דקות תקף אך ורק במקרים של צורך בפתרון וטיפול בתקלות, מידע על חשבון המנוי ובקשה להתנתקות מהשירות. הלקוח לא יופנה לשירות השארת הודעה, אלא אם כן בחר בכך

חוק הגנת הצרכן מענה אנושי

עקב החוק, החברות האמורות חויבו להגדיל את היצע נציגי השירות, ובכך זמני ההמתנה התקצרו משמעותית, ביחד עם הרחבת חופש הבחירה של הלקוח והסרת מסך הערפל בנוגע לזמן ההמתנה הצפוי

עידכון המתקשר שהגיעו לנתב

את המידע הרלוונטי ללקוח (לדוגמא אפשרויות לניתוב השיחה) יש להשמיע עם תחילת ההודעה. למשל יש להמנע מהשמעה של פרסומות או מוזיקה עם תחילת השיחה

קריינות שפה פשוטה

שפה פשוטה שאינה דורשת הבנה מורכבת או ידע מוקדם מהלקוח (למשל אינה עושה שימוש במונחים מקצועיים או מונחים פנימיים של הארגון). מומלץ שהדברים יוצגו מנקודת מבטו של הלקוח

אין להעביר את המתקשר להשארת הודעה

יש להעניק לפונה מענה אנושי ואין להעביר אותו להשארת הודעה, אלא אם הפונה בחר בכך בעצמו

מענה עד 6 דקות

חובה לספק מענה אנושי מקצועי לפונים תוך 6 דקות לצורך השירותים הבאים: טיפול בתקלה, בירור חשבון וסיום התקשרות

מענה טלפוני חינם לצרכן מאת ספקי שירותים

  • החוק תקף אך ורק לגבי חברות טלפונים נייחים, סלולר, חברות הכבלים והלווין, ספקיות אינטרנט, תאגידי מים, חברת החשמל, חברות הגז, חברות הבנקים, כרטיסי אשראי, שירותי רפואה דחופה, חברות ביטוח ושירותי רדיו. כפי שציינו קודם, ההארכה שניתנה לטווח של כ-6 דקות תקפה אך ורק במקרים של צורך בפתרון וטיפול בתקלות, מידע על חשבון המנוי ובקשה להתנתקות מהשירות

במקרה שישנה חריגה מהזמן שעוגן בחוק בהתאם לפרופיל החברות הרלוונטיות ולשירות הנדרש, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן רשאית להטיל עיצום בסך של 22,000 שקל לתאגיד או 7,000 שקל לעוסק יחיד. בנוסף להטלת העיצום, הצרכן יכול לתבוע את העוסק בבית המשפט, זאת בתנאי שביכולתו להוכיח כי נגרם לו נזק כתוצאה מחריגת הזמן על ידי העוסק המדובר


עו”ד יעל חסיד, ממשרד אורן קליין חסיד גל-ים, מציינת בהקשר זה: “צרכן יכול להגיש תביעה נגד העוסק הרלוונטי אם הוא הפר את הוראות חוק 6 הדקות, ואולם, מהניסיון של משרדנו, גם אם הצרכן יכול להוכיח את עצם ההפרה (הקלטת השיחה, תיעוד בכתב של משך השיחה וכו’), הנזק שיוכל להוכיח, שנגרם לו רק בגין ההפרה הנ”ל, לא בהכרח יצדיק את הטרחה והעלויות הכרוכות בהגשת תביעה אישית כנגד העוסק


עם זאת, מוסיפה עו”ד חסיד, “כאשר העוסק מפר את הוראות החוק הנ”ל באופן שיטתי, ייתכן שיהיה מקום בנסיבות המתאימות להגשת בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד אותו עוסק. לדוגמה, ביום 9.2.2021 בית המשפט המחוזי בתל אביב נתן תוקף של פסק דין לאישור הסדר פשרה בבקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה כנגד חברת תקשורת וזאת בגין הפרת חוק 3 הדקות. באותו עניין נפסק למבקש גמול בסך של 37,500 שקל, וזאת בנוסף לפסיקת שכ”ט עו”ד ומתן הטבות לחברי הקבוצה הייצוגית – תצ (מח’ ת”א) 11557-04-18‏ – ירון בכר נ’ טלזר 019 שירותי תקשורת בינלאומיים בע”מ


עקב החוק, החברות חויבו להגדיל את היצע נציגי השירות, ובכך זמני ההמתנה התקצרו משמעותית, יחד עם הרחבת חופש הבחירה של הלקוח והסרת מסך הערפל בנוגע לזמן ההמתנה הצפוי

“חוק זה נחקק במקור עקב תלונות חוזרות ונשנות בקרב צרכנים שנתקלו בזמני המתנה גבוהים במיוחד, לעתים במשך שעות, דבר שהוביל לתסכול רב ולחוסר וודאות בכל הנוגע לקבלת מענה אנושי מקצועי. עקב החוק, החברות האמורות חויבו להגדיל את היצע נציגי השירות, ובכך זמני ההמתנה התקצרו משמעותית, ביחד עם הרחבת חופש הבחירה של הלקוח והסרת מסך הערפל בנוגע לזמן ההמתנה הצפוי

חברות תקשורת, ביטוח, בנקים ואשראי, רפואה דחופה, רדיו וטלוויזיה, תשתיות

עד 6 דקות בנושאים של בירור חשבון, סיום התקשרות וטיפול בתקלות. בנושאים אחרים, זמן ההמתנה עומד על עד 3 דקות

ניתן להגיש תביעה בדרך עצמאית או באמצעות עורך דין המתמחה בכך

חוק 6 דקות ההמתנה בטלפון

חייגו 03-3030-730 או מלאו את הפרטים ונחזור אליכם תוך 15 דקות

Inline form